Sunday, August 30, 2015

Petua Murah Rezeki dan Sentiasa tak putus duit

Alhamdulillah.. hari ni Sue bersiaran dari Perlis Indera Kayangan, tempat kelahiran suami tercinta. Balik kampung untuk melawat ibu mertua. Sejak Sue dah berhenti kerja ni, setiap bulan dapat luangkan masa balik kampung. Di tambah pula, Sue berasal dari Kuala Lumpur, jadi kehidupan bandar Sue dah lalui sejak lahir lagi.


Tu dia.. .seronok anak-anak dapat jumpa sepupu. Awal pagi pukul 7.30 dah mula bermain. Ok berbalik pada topik harini, Bagaimana nak sentiasa dimurahkan rezeki dan setiap hari sentiasa ada duit dan tak putus-putus duit di tangan?? Sebenarnya dah lebih 3 bulan Sue amalkan petua yang Sue nak share sebentar lagi.

Petua 1: Bersihkan hati dari sebarang sifat negatif dan sifat mazmumah
- contohnya kalau kita tengok org lain berjaya dan bergaya dengan kemewahan, jangan dengki. Tetapi mesti mendoakan supaya kemewahan tu sentiasa mereka miliki. Dan doa juga kita dapat memiliki kemewahan seperti mereka

Petua 2: Solat 5 waktu pada awal waktu
Sekiranya berlaku konflik antara kerja dan solat, lebihkan solat berbanding kerja. Jaminan kerja anda tu ditentukan oleh Allah dan bukannya majikan. Sue pernah dimarahi bos kerana meninggalkan kerja sebentar untuk bersolat. Tetapi nah...Sue tinggalkan kerja dengan gaji RM6000 hanya untuk buat bisnes dan menuju keredhaan Allah.

Petua 3: Solat Dhuha dan Solat Tahajjud
Sue amalkan petua ni 3 kali seminggu. Mungkin anda semua boleh lakukan setiap hari atau seminggu sekali. Solat dhuha dapat menjamin kecukupan pada siang hari. Solat tahajjud pula dapat bersihkan jiwa kita di malam hari.

Petua 4: Selalu pulang menziarahi Ibubapa yang masih hidup.
- Kadang2 kita sibuk berkerja sampai tiada masa untuk melawat ibubapa di kampung. Kalau mak dan ayah kita call suruh balik kampung, baliklah walau apa cara sekalipun kerana insha Allah ada rezeki yang Allah bagi bila kita gembirakan hati kedua ibubapa.

Petua 5: Bersangka baik dengan semua perkara, teguran dan nasihat yang orang lain sampaikan.
Kadang-kadang bila orang tegur, kita selalu cepat terasa dan sentap. Lalu cepat kita nak putuskan silaturrahim dengan orang yang menegur. Bersihkan hati dan terima segala kritikan dengan hati terbuka.

Petua 6: Sedekah secara istiqamah.
- Setiap hari masukkan RM 1 dalam sampul duit raya untuk disedekahkan. Apabila tiba hari Jumaat, cuba gandakan jumlah sedekah tu dan sedekah pada tabung masjid. Contohnya, kalau selalu kita sedekah RM 1, hari Jumaat kita sedekah RM 2. Begitulah kiraan matematiknya.

Petua 7: Baca Surah Alfatihah sebanyak 7 kali selepas solat.
- Selepas solat, sebelum baca doa; berzikirlah dan baca 7 kali surah Al-fatihah.

Petua 8: Luangkan masa untuk baca Al-quran.
Kalau boleh setiap hari bacalah Al-quran. Waktu malam dalam pukul 12 malam tu, cuba buka Al-quran dan bacalah. Moga hati lebih tenang dan rezeki mudah untuk datang.

Petua 9: Usaha bersungguh-sungguh seperti kita bakal mati hari esoknya. Usaha bersungguh-sungguh ni dalam konteks ibadah dan juga perkerjaan atau perniagaan.

Petua 10: Cari ramai kawan dan luaskan sillaturrahim.
- Untuk rezeki mudah masuk, kita perlu menjaga dan menyambung sillaturrahim. Jangan cepat berkecil hati dan bermusuhan. Rezeki makin sukar nak dekat sekiranya kita selalu ada rasa nak bermusuhan dengan semua orang

Petua 11: Berdoalah, tawakkal dan yakin pada rezeki Allah SWT
- Akhir sekali, berdoalah dan letak semua pengharapan meminta bantuan Allah selepas kita berusaha dengan bersungguh. Amalkan sifat sabar kerana sabar mengajar kita menjadi orang yang kuat mental serta fizikal.


Salam sayang,
Suhaili Isa
012-6842560